Algemeen
Nieuws

Groot rijbewijs blijft verplicht voor veel elektrische bestelbussen: vrijstelling is van de baan

Gepubliceerd op: 08-12-2023

Een flinke tegenvaller voor ondernemers en zzp-ers: de bestuurders van veel elektrische bestelbussen moeten tóch een groot rijbewijs hebben. Elektrische bestelbussen zijn soms te zwaar om nog met met het B-rijbewijs (voor personenauto’s) te mogen rijden. Er leek aan een vrijstelling gewerkt te worden, omdat ondernemers worden aangemoedigd hun vervoer CO2-neutraal te doen. Maar zover komt het niet. Een C-rijbewijs blijft een vereiste voor bestelauto’s boven een bepaald gewicht.

Toegestane maximum massa

Er rijden inmiddels ruim 20.000 volledig elektrische bestelbussen in Nederland. Vooral de grotere exemplaren met een fors batterijpakket voor een grote actieradius komen in de problemen. Veel elektrische bestelbussen hebben een te hoge toegestane maximum massa voor het rijbewijs B. Het gaat daarbij niet alleen om de massa van het voertuig zelf, maar de gecombineerde massa bij maximaal toegestane belading. Dat gewicht mag niet boven de 3.500 kilo uitkomen, anders is rijbewijs C (ofwel een vrachtwagenrijbewijs) nodig.

Handhaven B rijbewijs

De ‘gedoogsituatie voor rijbewijs B’ voor elektrische bedrijfswagens van 3.501 tot 4.250 kilo verloopt per 1 januari 2024 en de minister heeft besloten dat er per 1 juli 2024 op gehandhaafd gaat worden. Dat betekent dat je per 1 juli dus ook een bekeuring kunt krijgen als je met alleen rijbewijs B op zak in zo’n auto rijdt. Een flinke domper voor ondernemers die de overstap hebben gemaakt, zo realiseert Harbers zich ook. Het gaat hier volgens hem echter om een afweging tussen het stimuleren van elektrisch vervoer en verkeersveiligheid, daarbij is toch voor het laatste gekozen.

Branche is het oneens

Tien brancheorganisaties doen vandaag gezamenlijk een dringende oproep aan de Tweede Kamer. Dat zijn de Bovag, Transport & Logistiek Nederland (TLN), de Rai Vereniging, Evofenedex, de Vereniging Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA), Koninklijke Bouwend Nederland, Techniek Nederland, INretail, VNO-NCW en MKB-Nederland

Deze organisaties vinden dat de gedoogregeling te vroeg stopt (op 1 juli 2024) en willen dat deze wordt verlengd tot er definitieve wetgeving is. Concreet zien ze graag dat het tot 1 januari 2025 is toegestaan dat je met een B-rijbewijs een elektrische bestelbus tot 4.250 kilo TMM rijdt. Dat zou genoeg tijd moeten zijn om de ‘wetgeving te actualiseren’, zodat de elektrische busjes ook daarna ‘verder kunnen’. Dat is volgens de partijen nodig om de ontwikkeling van uitstootvrij vervoer te steunen: ‘Het verder verduurzamen en leefbaarder maken van binnensteden en winkelgebieden wordt vertraagd.’

Rijbewijs nodig

Doordat de bestelbussen te zwaar zijn, is het C rijbewijs nodig. Maar het is niet nodig om het C rijbewijs te halen. Het C1 rijbewijs is voldoende. Het C1 rijbewijs is speciaal voor kleinere en lichtere vrachtauto’s. Met dit rijbewijs kun je een voertuig besturen met een massa tussen de 3.500 en 7.500 uur. Perfect voor een elektrische bestelbus die te zwaar is voor een B rijbewijs. De investering is een stuk lager dan het C rijbewijs.

Interesse? Klik op onderstaande knop.

Delen

Gerelateerde nieuwsberichten

Algemeen

Op vrijdag 2 juni organiseert TOP T&L een banenfestival op het terrein van Van Buuren Opleidingen in…

Algemeen

Van Buuren Opleidingen is NRTO gecertificeerd. Lees snel wat dit inhoudt.